www.sagadbl.com

 

Tuesday, July 31, 2012

5 Langkah Gempur Exam Anda

0 comments
     Assalamualaikum..Wah, sekarang dah masuk musim exam. Yang sekolah rendah pun tengah exam, yang sekolah menengah pun tengah exam, yang di universiti pun ada yang sedang menduduki exam. Bagi yang sedang bersekolah, sekarang ni exam pertengahan tahun. Yang di universiti pula, kebanyakannya sedang bertempur dengan peperiksaan akhir semester. Memandangkan musim exam sekarang ni, jadi, perkongsian kali ini berkaitan dengan exam juga.
     Apa jua peperiksaan yang dihadapi, yang paling penting adalah persiapan yang rapi. Exam pertengahan tahun ke akhir tahun ke percubaan ke sehinggalah ke sebesar-besar exam seperti UPSR, PMR, SPM, STPM dan lain-lain semuanya memerlukan persediaan. Tanpa persediaan yang rapi dan mencukupi, para pelajar pastinya bermasalah menjawabnya, dan keputusan yang akan diterima nanti, senang cakap HANCUR!! Untuk mengelakkan tragedi sedemikian, antara persiapan yang perlu diberi perhatian oleh para pelajar ialah persiapan mental. 
     Antara langkah-langkah mempersiap mental yang ampuh menghadapi exam adalah:
1. Kekalkan Prioriti
     Prioriti atau keutamaan anda pada masa ini adalah exam sahaja. Segala permasalahan lain ketepikan dahulu. Masalah dengan pakwe, masalah dengan kawan, masalah dengan roommate, masalah dengan family, LETAK TEPI! Sebab, jika anda mengubah prioriti, anda akan mengubah fokus seterusnya akan mengubah usaha anda ke arah menyelesaikan perkara-perkara tersebut. Buat masa sekarang, prioriti, fokus dan usaha anda hanya tertumpu kepada study dan exam anda sahaja.
2. Elakkan Stres
     Waktu kritikal sebeginilah emosi dan minda kita mudah terjentik. Oleh yang demikian, kesalahan dan kesilapan kecil mungkin boleh diketepikan seketika. Memikirkan perkara tersebut akan membebankan emosi anda sekaligus menggangu mood anda untuk study. Ingat, prioriti anda adalah exam. Elakkan perkara-perkara yang mampu menghadirkan stres dan menggangu emosi anda. Kawal mood dan emosi anda daripada sebarang permasalahan remeh.
3. Sentiasa Positif
     “Aku tak boleh”, “Boleh ke buat ni”, “Susahnya nak faham”, “Malasnya” dan pelbagai lagi ungkapan negatif menghujani persediaan kita untuk exam. Anda akan nampak diri anda sebagai “loser” jika anda menggunakan kaca mata negatif. Anda yang pilih untuk lihat diri anda bagaimana. Tukar kaca mata anda kepada kaca mata positif. “Aku Hebat!”, “Aku bole buat”, “Aku boleh skor”, Aku dapat A”. Pastinya anda dapat melihat diri anda yang baru, diri anda yang mampu melakukan yang terbaik dan mendapat keputusan yang terbaik. Ingat, yakin, katakan, Anda HEBAT!!
4. Relaks
     Kebanyakan pelajar menekan diri mereka untuk mencapai keputusan yang cemerlang. Bukan tidak bagus, cuma kurang tepat. Bayangkan, jika sebiji belon yang ditiup, jika dipegang dengan biasa, akan pecahkah belon tersebut? Bagaimana jika kita menggenggam sekuatnya belon tersebut? Pommm!! Pecah jadinya. Begitu juga dengan manusia. Jika kita terlalu menekan badan dan minda kita, kita hanya akan bertambah risau, gelisah dan tertekan. Rancang pembelajaran dan dan gunakan strategi yang betul. Dan, pastikan anda sentiasa tenang dan relaks. Ingat, anda tertekan bila anda yang menekan.
5. “Panic Attack!”
     Tengah menjawab soalan, tiba-tiba “blur”. Lupa isi dan kata kunci, padahal baru je baca semalam. Apa lagi, menggelabah la, stres. Inilah yang dipanggil “Panic Attack” ketika exam. Persiapkan diri anda untuk menghadapi saat-saat sebegini. Antara cara mengawal serangan ini adalah mengawal pernafasan dengan menarik dan menghembus nafas sedalamnya, menconteng dahulu apa yang terlintas di fikiran, mencari kata kunci kerana otak lebih mengingat kata kunci berbanding ayat, meninggalkan dahulu soalan tersebut dan banyakkan berselawat. Yang penting jangan panik. Relaks dan “cool” je ek.
 
Read more...

Fokus Di Dalam Kelas

0 comments
     Assalamualaikum..Kita kerap kali diingatkan bahawa sebahagian besar pembelajaran berlaku ketika di dalam kelas. Ini kerana ketika inilah segala maklumat diterangkan sebaiknya oleh guru. Andai kita tidak fokus ketika di dalam kelas, maka hilanglah sebahagian besar maklumat yang dipelajari. Mengetahui hal ini, semua pelajar berusaha yang terbaik untuk meningkatkan fokus di dalam kelas. Tetapi kalau dah mengantuk letih, bosan, macam mana nak fokus di dalam kelas? Jadi, saya ingin berkongsi 10 cara hebat memaksimakan fokus anda ketika di dalam kelas. Jom!
  
1. Set Niat:
     Apabila anda mula berniat untuk fokus dalam kelas, niat anda didengari oleh 2 pihak. Yang pertama ialah Allah. Tatkala mendengari niat ikhlas untuk menumpukan perhatian dalam kelas, Insyaallah, Dia akan permudahkan segala urusan yang baik. Yang kedua ialah tubuh anda. Tubuh anda mendengar segala percakapan anda dan bertindak mengikut apa yang didengarinya. Inilah fungsi “Neuron Peptide”. Jika anda berpesan kepada tubuh untuk fokus dalam kelas, segenap anggota badan luaran dan dalaman pasti membantu anda untuk mencapai apa yang dicakapkan.
2. “Preview” Topik:
      Kelonggaran fokus lazimnya  berlaku apabila kita tidak faham tajuk yang dipelajari. Apabila mula kabur, mulalah bosan, “tension” dan hilang fokus. Solusinya, dapatkan idea awal tajuk yang bakal dipelari. Ini untuk memudahkan pemahaman ketika di dalam kelas. Apabila cepat anda faham, lebih bertambah fokus anda dalam kelas. Selain itu, apabila mudah faham, bertambahlah juga semangat dan keseronokan anda untuk terus belajar. Ini dapat memaksimakan fokus anda di dalam kelas.
3. Catat Nota:
      Mencatat nota ketika sesi pembelajaran dalam kelas membantu anda mengekalkan “flow” ataupun aliran idea yang disampaikan guru. Pelajar yang tertinggal, hilang punca aliran idea ketika pembelajaran seringkali merasa “tension” dan tidak lagi fokus dalam kelas. Pemahaman mereka ibarat berlubang-lubang. Yang ini sikit, yang itu sikit. Jadi, mencatat nota dapat mengatasi masalah ini. Pelajari teknik dan skil mencatat nota untuk menghasilkan nota yang lebih efektif.
4. Kawal Pernafasan:
      Terdapat dua teknik pernafasan iaitu teknik pernafasan aktif dan tenang. Ketika di dalam kelas, lebihkan pernafasan aktif (pernafasan beta), iaitu pernafasan yang dalam tetapi pendek. Pernafasan ini adalah pernafasan normal manusia ketika sedar. Pernafasan ini membuatkan minda berada dalam keadaan aktif. Selepas seketika, selangkan pernafasan anda dengan pernafasan tenang (pernafasan alpha), iaitu menarik nafas dalam dan panjang ke dalam diafragma (paru-paru), hembuskannya perlahan-lahan. Pernafasan alpha menghasilkan ketenangan kepada otak.
5. Postur Badan:
      Postur badan anda mempengaruhi psikologi anda. Contohnya, jika anda berbaring, pasti akan mengantuk. Jika anda berada di dalam postur bersedia, minda anda akan dipengaruhi untuk juga bersama bersedia. Jika anda berada di dalam postur orang mengantuk, minda anda juga akan menjadi mengantuk. Jadi, sentiasa tegak dan tersenyum tenang. Elakkan melakukan postur badan yang akan membuatkan minda anda mengantuk dan tidak fokus seperti menongkat dagu, menunduk kepala, duduk menggelongsor dan mata kuyu.
6. “Refresh” Visual:
      Antara punca ketegangan ketika belajar ialah ruang visual yang statik. Terlalu lama melihat sesuatu yang sama akan membuatkan anda menjadi bosan dan mata menjadi letih. Oleh yang demikian, segarkan visual anda dengan mengalihkan seketika panorama visual anda, contohnya melihat pemandangan luar. Pemandangan semulajadi terutamanya warna hijau mampu menenangkan dan menyegarkan mata anda. Selepas seketika, tumpukan kembali fokus ke arah papan hitam.
7. Gerakkan Badan:
      Lazimnya, anda duduk dan menulis untuk sesuatu mata pelajaran selama 1 hingga 1 setengah jam. Berada dalam keadaan yang sama untuk tempoh yang panjang membuatkan otot-otot menjadi tegang. Gerakkan sedikit anggota badan untuk menghilangkan ketegangan otot. Goyang kaki, tangan, lakukan senaman ringkas serta pelbagai lagi pergerakan fizikal. Selain menghilangkan ketegangan otot, pergerakan fizikal juga membantu menghantar lebih banyak darah ke otak sekaligus menghilangkan mengantuk.
8. Minum Air:
      90% kandungan otak terdiri daripada air. Ketika proses pembelajaran, neuron-neuron dan bahagian-bahagian otak beroperasi dengan aktifnya. Kesannya, otak akan kehilangan banyak air dan oksigen. Antara kesan kehilangan air dan oksigen dalam otak adalah mengantuk, letih, tidak fokus dan tidak bertenaga. Untuk mengatasi masalah ini, minum air sama ada air masak atau air bergula. Minuman ini akan membekalkan air, oksigen dan tenaga untuk otak. Otak kembali bertenaga, anda kembali fokus.
9. Cukup Tidur:
      Kurang tidur menyebabkan pelajar seringkali  mengantuk di dalam kelas. Apabila tidur tidak cukup jamnya, bermakna badan dan otak tidak mendapat rehat yang secukupnya. Kesannya, badan menjadi tidak bermaya, keletihan dan mengantuk. Hal ini menyebabkan pelajar tidak mampu fokus. Oleh yang demikian, dapatkan tidur yang cukup setiap hari. Tidur awal, tidur dengan postur yang betul serta ruang tidur anda selesa, antara petua untuk anda mendapatkan tidur yang merehatkan.
10. Teknik Herotan
     Hilang fokus juga dikaitkan dengan proses pembelajaran dan pengajaran yang membosankan. Kembalikan keceriaan dengan Teknik Herotan. Teknik ini adalah antara teknik menghilangkan stress mengikut kaedah NLP, iaitu mengherotkan realiti, cuma diolah sedikit untuk sesi pembelajaran. Herotkan data anda daripada realiti seperti menukar teks kepada lukisan lucu, cerita lucu dan tulisan lucu.
    
Read more...

Kemahiran Belajar

0 comments
     Assalamualaikum.. “Banyaknya..Nak baca yang mana satu ni?”. Itulah ayat yang sering kali terdetik apabila kita selak  buku nak baca, Kan? Mula-mula dah semangat nak belajar, tapi melihatkan tebalnya buku yang perlu dibaca, terus lemah jadinya. Tambahan pula dengan deretan perkataan-perkataan, langsung patah semangat. Silap-silap, tutup terus buku yang nak baca awalnya tadi.
     Yang menjadi masalahnya kalau tak baca, tak boleh jawab “exam” nanti. Tapi, kalau nak baca, terlalu banyak, akan ingat semua ke? Masalah ni semakin bertambah runcing apabila pelajar semakin menghampir tarikh peperiksaan. Nak habiskan semua bacaan dalam waktu yang singkat. Untuk itu, jom ikuti tips belajar daripada WS berkenaan isu “Banyaknya..Nak Baca  Yang  Mana Satu Ni?”
 Baca Idea, Bukan Perkataan
     Kebanyakan pelajar terkeliru bagaimana hendak ingat sesuatu yang dibaca. Mereka sering menghafal terus ayat yang dipetik daripada teks bacaan. Bukan tak boleh, tapi banyak yang nak diingat kalau macam tu. Sebenarnya Yang banyak itu hanyalah perkataan tambahan, seperti “yang”, “dan”, “dia”, “mulanya” dan banyak lagi perkataan lain. Yang merupakan isi penting mungkin hanya beberapa perkataan sahaja.. Jadi, jika ayat seperti ini “Mat Kilau mempunyai sifat-sifat seorang pemimpin dan pemikiran yang matang telah menjadikan beliau seorang pemuda yang sangat disegani dan dihormati. “, isi sebenarnya hanyalah Mat Kilau matang dan disegani.. Jadi, baca idea, bukan perkataan. Hafal idea, bukan perkataan atau ayat.
Baca Awal
     Jika semua pembacaan nak disumbat sekaligus, memang terasa banyak jadinya. Oleh yang demikian, amalkan bacaan berperingkat. Pepatah “sikit-sikit lama-lama jadi bukit” amatlah sesuai menggambarkan idea ini. Pembacaan sekaligus akan menyebabkan otak anda tidak mempunya masa yang cukup untuk menyusun, memahami dan menyimpan apa yang anda baca. Bila terkejar dengan masa, mulalah kalut dan stress. Faktor tekanan menjadi punca utama otak menghadapi masalah menyusun, memahami dan menyimpan data anda. Maka, bacalah berperingkat, dari awal tahun sehinggalah waktu peperiksaan, nescaya anda akan lebih mudah faham, mudah ingat dan tidak tertekan.
 Papan Cerita
     Teknik ini menjadikan pembacaan anda lebih menarik dan efektif. Melihatkan deretan perkataan-perkataan dalam buku teks Sejarah umpamanya, membuatkan pelajar terasa bosan dan mengantuk. Apa yang boleh dilakukan ialah menukarkan teks tersebut ke dalam bentuk papan cerita. Kan lagi best? Contohnya, teks berkenaan pertarungan antara Rentap dan British di Sarawak boleh diubah ke dalam bentuk kartun dan story board. Dengan cara ini, anda tidak membaca dan menghafal perkataan tetapi mengingati cerita. Kan lagi senang nak ingat cerita. Cubalah, best sangat jika belajar Sejarah dengan cara ini. Subjek-subjek lain pun boleh juga. Serlahkan kreativiti anda!
Baca Peta Minda/Konsep
     Salah satu cara untuk mengelakkan anda daripada membaca banyak ialah memahami peta minda/konsep yang disediakan di setiap bab. Anda mungkin tidak perlu membaca semua dalam bab tersebut kerana anda mampu menjangkakan isi-isi yang akan ditemui apabila membaca kelak jika anda memahami peta minda/konsep tersebut. Selain itu, tatkala anda membaca, anda menjadi semakin faham dan mudah untuk belajar . Ini kerana anda hanya perlu menyambungkan isi-isi daripada peta minda/konsep tadi sahaja. Ianya seperti anda telah siap 60% “jigsaw puzzle” anda, cuma nak masukkan kepingan-kepingan “puzzle” yang tertinggal sahaja. Dengan ini, anda telah menjimatkan masa dan tenaga daripada membaca deretan perkataan dalam bab tersebut.
      Kesimpulannya, untuk berjaya dalam pembelajaran para pelajar perlu belajar dan perlu belajar cara nak belajar. Mengetahui cara belajar yang betul dan efektif dapat membantu menjadikan pembelajaran anda lebih berkesan.
Read more...

Nota Sains Tingkatan 3 [Bab 1 - Respirasi (Respiration)]

8 comments

Mekanisme Pernafasan Manusia

Sistem pernafasan manusia.

Sistem pernafasan manusia.

Bahagian
Struktur
Fungsi
Rongga nasal
Rongga yang terdiri dari tisu lembap dan rerambut halus.
Melembapkan udara yang melaluinya serta memerangkap habuk pada udara.
Trakea
Dinding luaran terdiri dari gegelang tulang rawan, manakala dinding dalamannya terdiri dari dari sel-sel epithelium dengan silia dan sel-sel yang merembeskan mucus.
Gelang tulang rawan menghalang trakea daripada binasa. Silia dan mukus membantu untuk memerangkap habuk dan mikro organisma yang ada dalam udara.
Bronkus
Dua cabang dari trakea yang menuju ke paru-paru.
Udara terus ke paru-paru kiri dan kanan.
Paru-paru
Lembut, seperti span, serta kaya dengan saluran darah dan alveoli.
Tempat berlakunya pertukaran gas.
Tulang rusuk
Tulang-tulang yang berbentuk sangkar di dalam rongga toraks.
Melindungi paru-paru.
Diafragma
Otot berbentuk kubah ketika dalam keadaan rehat.
Memisahkan rongga torak daripada rongga abdomen.
Otot intercostal
Tisu otot di antara dua tulang rusuk. Ia juga dikenali sebagai otot rangka.
Menggerakan tulang rusuk.



Struktur paru-paru manusia.


Paru-paru manusia.

Paru-paru (lung) adalah organ utama pernafasan (main respiratory organ) manusia.

Manusia mempunyai sepasang paru-paru, iaitu paru-paru kiri dan kanan.

Paru-paru adalah lembut dan seperti span, dan terletak di dalam rongga toraks (thoracic cavity) yang dilindungi oleh tulang rusuk (ribs).

Permukaan paru-paru dilitupi dengan cecair untuk mengurangkan geseran (friction) semasa proses pengembangan dan pengecutan.

Terdapat cabang-cabang halus dalam paru-paru yang dikenali sebagai bronkiol. Bronkiol dicabang keluar dari bronkus.

Terdapat banyak kantung udara di hujung bronkiol yang dikenali sebagai alveoli. Pertukaran gas berlaku di sini.

Peranan sistem pernafasan manusia untuk menghasilkan tenaga melalui tiga mekanisme:
  1. bernafas untuk mendapatkan oksigen.
  2. mengangkut oksigen daripada darah ke sel-sel badan.
  3. respirasi sel untuk mengoksidakan makanan menggunakan oksigen dalam sel-sel badan.

Bernafas

Bernafas (breathing) adalah proses dimana udara diambil masuk dan keluar dari tubuh manusia untuk membolehkan pertukaran gas berlaku di dalam paru-paru.

Bernafas melibatkan proses berganti menarik nafas (inhalation) dan menghembus nafas (exhalation) melalui tindakan diafragma dan otot intercostal.

Penyedutan membolehkan udara dari atmosfera akan disedut masuk ke dalam paru-paru, manakala penhembusan nafas membolehkan udara diusir keluar dari paru-paru ke atmosfera.

Proses menarik nafas dan menghembus nafas adalah disebabkan oleh tindakan diafragma dan otot intercostal.
  • Diafragma adalah lapisan otot di bawah paru-paru. Apabila dalam keadan rehat, ia berbentuk seperti kubah, yang melengkung ke atas.
  • Diafragma berfungsi untuk perubahan tekanan udara di dalam rongga toraks.
  • Otot intercostal adalah otot yang berada diantara tulang-tulang rusuk. Ianya terbahagi kepada dua lapisan, iaitu otot intercostal luar dan otot intercostal dalam.
  • Otot intercostal berfungsi untuk menggerakkan tulang rusuk.


Otot-otot intercostal.



Mekanisme pernafasan

Menarik nafas (inhalation)

Fungsi menarik nafas adalah untuk menarik oksigen dari udara ke dalam sel-sel badan.

Semasa menarik nafas,
  • diafragma mengecut dan mendatar.
  • otot intercostal luar mengecut dan menaikkan tulang rusuk ke atas dan ke hadapan.
Pergerakan diafragma dan tulang rusuk itu seterusnya akan meningkatkan isipadu rongga toraks.

Tekanan udara di dalam paru-paru berkurangan dan lebih rendah daripada tekanan atmosfera luar.

Jadi, udara dari atmosfera akan dipaksa masuk ke dalam paru-paru sebagai udara yang disedut semasa menarik nafas. 


Menghembus nafas (exhalation)

Fungsi menghembus nafas adalah untuk membuang karbon dioksida daripada sel-sel badan.

Semasa menghembus nafas,
  • diafragma dalam keadaan rehat dan melengkung ke atas berbentuk seperti kubah.
  • otot intercostal dalam mengecut, akan merendah dan mengembalikan kedudukan tulang rusuk ke kedudukan asal.
Pergerakan diafragma dan tulang rusuk itu seterusnya akan mengurangkan isipadu rongga toraks.

Tekanan udara dalam rongga toraks bertambah dan melebihi tekanan atmosfera luar.

Jadi, udara di dalam paru-paru dipaksa keluar sebagai udara yang dihembus semasa menghembus nafas.

Pengangkutan Oksigen Dalam Badan

Semasa bernafas, kepekatan oksigen didalam udara yang disedut adalah lebih tinggi berbanding dengan kandungan oksigen didalam kapilari darah.

Darah beroksigen masuk ke dalam paru-paru melalui rongga hidung, trakea, bronkus, bronkiol, dan akhirnya alveoli.

Alveoli adalah kantung-kantung kecil di mana pertukaran gas berlaku.

Struktur alveoli.

Semasa pertukaran gas berlaku, oksigen akan diangkut dari alveolus ke sel-sel badan, manakala karbon dioksida akan diangkut dari sel-sel badan untuk dikeluarkan melalui paru-paru.

Penyebaran oksigen daripada alveolus kepada kapilari darah:
  • Alveoli mempunyai permukaan yang lembap, dinding nipis dan dikelilingi oleh banyak kapilari darah.
  • Oksigen yang terkumpul akan dilarutkan dahulu pada permukaan lembap alveoli. Ini menyebabkan kepekatan oksigen di dalam alveoli meningkat.
  • Apabila kepekatan oksigen di dalam alveoli adalah lebih tinggi berbanding dengan kapilari darah, oksigen akan diangkut dari alveolus ke kapilari darah dengan cara resapan mudah (simple diffusion).
  • Membran nipis alveoli meningkatkan kecekapan penyebaran darah. Oleh itu, lebih banyak oksigen dapat diserap ke dalam kapilari darah.
  • Penyebaran oksigen ini berlaku berterusan sehingga molekul oksigen dapat menembusi dinding kapilari darah dan akhirnya masuk ke dalam aliran darah.

Penyebaran oksigen daripada alveoli ke kapilari darah.

Pengangkutan oksigen oleh darah:
  • Darah adalah sejenis bendalir tisu yang mengalir dalam kapilari darah.
  • Darah bertindak sebagai medium pengangkutan oksigen yang cekap disebabkan bantuan dari hemoglobin (haemoglobin).
  • Hemoglobin adalah pigmen merah yang terdapat di dalam sel-sel darah merah (eritrosit).
  • Hemoglobin merupakan pembawa oksigen yang penting kerana ianya lebih mudah mengikat oksigen berbanding dengan air dan plasma darah.
  • Oksigen mengikat dengan hemoglobin dalam bentuk oksihemoglobin yang mana lebih stabil. Dengan kata lain;   Hemoglobin + Oksigen  Oksihemoglobin.
  • Oksihemoglobin ini akan dibawa dengan darah ke bahagian-bahagian badan yang kekurangan oksigen.

Penyebaran oksigen daripada kapilari darah ke sel-sel badan:

Penyebaran oksigen daripada kapilari darah ke sel-sel badan.
  • Apabila sampai ke sel-sel badan yang kekurangan oksigen, oksihemoglobin akan terurai untuk melepaskan oksigen dan hemoglobin. Dengan kata lain;   Oksihemoglobin + Oksigen  Hemoglobin.
  • Oksigen yang dilepaskan akan diserap oleh sel-sel badan, manakala hemoglobin akan kembali ke paru-paru untuk mengikat oksigen baru.
Pada masa yang sama, karbon dioksida daripada sel-sel juga akan meresap ke dalam kapilari darah untuk dibawa oleh hemoglobin ke alveoli.

Kemudian, karbon dioksida akan diusir keluar daripada paru-paru semasa proses menghembus nafas.

Kepentingan Menjaga Sistem Pernafasan

Sistem pernafasan akan terjejas jika ianya terdedah kepada bahan pencemar (pollutants) tertentu dan berlebihan.

Bahan pencemar terbahagi kepada dua jenis, iaitu bahan pencemar gas (gaseous pollutants) dan zarah-zarah halus.

Bahan pencemar gas terdiri daripada karbon monoksida, nitrogen oksida, hidrokarbon, sulfur dioksida, dan plumbum, manakala zarah-zarah halus terdiri daripada habuk atau bendasing yang terdapat pada atmosfera.

Kebanyakan bahan pencemar adalah toksik toxic) dan karsinogenik (carcinogenic). Ketoksikan adalah kualiti bahan-bahan yang boleh merosakkan sel-sel hidup, manakala karsinogenik adalah kualiti yang boleh membawa kepada pengeluaran sel-sel kanser.

Bahan-bahan toksik dikenali sebagai toksin (toxin), manakala bahan-bahan karsinogenik dikenali sebagai karsinogen (carcinogens).

Kita mesti mengelak daripada merokok kerana ianya boleh merosakkan sistem pernafasan.

Suatu eksperimen untuk menunjukkan kesan-kesan asap rokok ke atas kapas putih boleh dijalankan seperti berikut: kapas ini adalah satu analogi paru-paru manusia.


1) Radas disediakan seperti rajah di atas.

2) Puntung rokok yang sedang menyala ditetapkan pada sebelah tiub U.

3) Pada akhir eksperimen, didapati bahawa:
  • Termometer menunjukkan bahawa bacaan suhu menjadi lebih tinggi daripada suhu bilik. Ini menunjukkan bahawa asap rokok boleh meningkatkan suhu paru-paru.
  • Kapas putih bertukar menjadi keperangan (brownish) dengan tompok-tompok hitam. Ini menunjukkan bahawa asap rokok mengandungi tar.
  • Air dalam balang bertukar menjadi kekuningan (yellowish) kerana bahan pencemar dalam asap rokok larut di dalamnya.
  • Air menjadi berasid selepas 2-3 rokok dibakar. Ini menunjukkan bahawa asap rokok mengandungi gas berasid yang boleh makan di sel-sel epitelium pada alveoli.

Menghargai Sistem Pernafasan Yang Sihat

Sistem pernafasan adalah salah satu daripada nikmat tuhan. Kita harus bersyukur kerana dikurniakan organ pernafasan yang membolehkan kita bernafas untuk terus hidup.

Oleh itu, kita mestilah menjaga dan memelihara kesihatan paru-paru kita agar ia dapat melaksanakan fungsinya dengan lebih cekap.

Bagi memastikan kecekapan fungsi dan kesejahteraan sistem pernafasan, kita mestilah:
  • Menjauhkan diri daripada merokok.
  • Tidak menghidu bahan seperti gam dan petrol yang boleh merosakkan sel-sel pernafasan serta membawa kepada ketagihan.
  • Tidak menyembur racun serangga dalam keadaan pintu dan tingkap ditutup.
  • Buka semua tingkap untuk meningkatkan dan memperbaiki pengudaraan di dalam bilik.
  • Elakkan bernafas dalam debu dan kekotoran yang boleh mencemarkan paru-paru.
  • Memakai peralatan perlindungan apabila mengendalikan bahan kimia yang melepaskan gas toksik.
  • Melakukan senaman di ruang yang terbuka dengan udara segar. Selalu melakukan senaman membolehkan kita memperbaiki jantung dan otot-otot, dan juga membantu mengelakkan sesak nafas.
  • Selalu membersihkan rumah supaya udara yang kita sedut semasa bernafas bebas daripada habuk dan kotoran.
  • Tidak melakukan pembakaran sampah secara terbuka di kawasan dalam dan sekitar rumah.

Manusia harus mengekalkan (pada keadaan baik) dan memelihara kualiti udara dengan cara:
  • Mengharamkan pembakaran sampah secara terbuka.
  • Menggunakan petrol tanpa plumbum pada kenderaan bermotor.
  • Menjalankan kempen untuk memelihara dan memperbaiki indeks kualiti udara.

Read more...

Nota Sains Tingkatan 2[Bab 1 - Dunia Melalui Pancaindera Kita]

0 comments

Organ-organ Deria

Manusia mempunyai lima organ deria utama iaitu, kulit, hidung, lidah, telinga dan mata.

Organ-organ deria berfungsi untuk mengesan rangsangan (stimuli), yang merupakan perubahan di sekeliling kita.

Sebagai contoh, kita menggunakan kulit sebagai deria sentuhan, hidung sebagai deria bau, lidah sebagai deria rasa, telinga sebagai deria pendengaran dan mata sebagai deria penglihatan.

Rangsangan (stimulus) ialah perubahan yang terhasil oleh sumber-sumber tertentu dan ia boleh menyebabkan organ-organ deria untuk bertindak balas kepadanya.

Contoh rangsangan yang boleh dikesan oleh manusia ialah - sentuhan, tekanan, sakit, sejuk, haba, bahan kimia, bunyi dan cahaya.

Setiap satu daripada organ deria kita sensitif terhadap hanya satu jenis rangsangan.

Semua organ-organ deria yang lengkap dengan penerima / reseptor deria (sensory receptors) iaitu hujung saraf (nerve endings), yang boleh mengesan rangsangan.


Organ deria
Jenis deria
Ransangan dikesan
Kulit
Sentuhan
Sentuh, tekanan, sakit, sejuk & panas
Hidung
Bau
Bahan-bahan kimia
Lidah
Rasa
Kimia
Telinga
Pendengaran & keseimbangan
Bunyi
Mata
Penglihatan
Cahaya

Deria Sentuhan

Deria sentuhan (sense of touch) adalah deria yang sensitif terhadap rangsangan sentuhan (touch stimulus) yang dikenakan oleh objek yang tertentu.

Organ yang terlibat dalam pengesanan rangsangan sentuhan ini adalah kulit (skin).

Struktur dan fungsi kulit manusia

Struktur kulit manusia:

Kulit terbahagi kepada dua lapisan iaitu, dermis (lapisan dalaman) dan epidermis (lapisan luar).

Dermis:
  • Terdiri daripada lapisan tebal tisu penghubung (connective tissue).
  • Kaya dengan kapilari darah (blood capillaries) untuk mengangkut (to transport) nutrien, oksigen ke dermis dan membawa keluar karbon dioksida.
  • Struktur lain yang dijumpai dalam dermis adalah otot gentian (muscle fibres), kelenjar peluh (sweat glands) dan tisu adipos (lemak).
  • Dermis juga mengandungi 'hujung saraf' (nerve endings) untuk mengesan kesakitan, sejuk, panas, sentuhan dan tekanan.
  • Hujung saraf juga dikenali sebagai reseptor deria (sensory receptors) kerana ianyanya boleh mengesan pelbagai deria di seluruh bahagian kulit.

Jenis-jenis reseptor.

Epidermis:
  • Lapisan paling luar kulit. Epidermis dibarisi oleh lapisan sel-sel mati yang keras pada permukaan.
  • Sel-sel mati itu mengandungi keratin.
  • Lapisan epidermis yang paling rendah dipanggil lapisan Malpighian. Sel-sel dalam lapisan tersebut sentiasa membahagi untuk menghasilkan sel-sel baru.

Tahap kepekaan kulit

Kulit kita mempunyai tahap kepekaan yang berbeza (different degrees of sensitivity) di setiap bahagian yang berlainan pada badan.

Ini adalah kerana reseptor (penerima) tidak sama rata pada setiap bahagian kulit. Sebagai contoh, lidah dan hujung jari adalah lebih sensitif berbanding tumit kaki, siku atau tapak tangan.

Tahap kepekaan (sensitivity) kulit bergantung kepada dua faktor
  • Ketebalan epidermis
    Bahagian kulit yang nipis lebih sensitif terhadap rangsangan.

  • Bilangan reseptor
    Bahagian kulit yang banyak bilangan reseptor lebih sensitif terhadap sentuhan.

Kepekaan kulit pada bahagian-bahagian yang berlainan pada tubuh manusia
  • Leher, pipi dan hujung jari. Bahagian ini mempunyai epidermis yang nipis serta reseptor yang banyak, yang sensitif terhadap rangsangan sentuhan.

  • Tapak tangan (palm). Bahagian ini mempunyai banyak reseptor yang sensitif kepada rangsangan  sejuk dan panas.

  • Tapak kaki dan siku (soles and elbows) adalah kurang sensitif terhadap sentuhan kerana ia mempunyai epidermis yang tebal serta bilangan reseptor yang sedikit.

Kegunaan kepekaan kulit dalam kehidupan seharian:
  • Tempat suntikan pada badan.
    Pesakit biasanya diberi suntikan pada lengan atau punggung (pinggul). Ini adalah kerana bahagian kulit ini mempunyai epidermis yang tebal. Jadi, pesakit akan kurang merasa kesakitan apabila disuntik.

  • Membaca 'Braille'.
    Orang buta menggunakan hujung jari mereka untuk mengenal pasti huruf dan membaca Braille. Ini adalah kerana bahagian hujung jari mempunyai epidermis yang nipis serta banyak reseptor, yang sensitif terhadap rangsangan mana-mana sentuhan.

Deria Bau

Deria bau (sense of smell) adalah deria yang boleh mengesan rangsangan (stimuli) yang dihasilkan oleh bahan kimia yang tajam (pungent chemicals).

Organ yang terlibat dalam deria bau adalah hidung (nose).

Struktur hidung manusia:
  • Hidung manusia mempunyai rongga yang dipenuhi dengan tisu epitelium (epithelium tissue).

  • Pada permukaan tisu epitelium terdapat sel-sel deria (sensory cells) yang dikenali sebagai sel-sel penghidu (olfactory cells).

  • Permukaan rongga hidung adalah lembap kerana terdapat mukus (mucus) yang dirembeskan oleh sel-sel kelenjar.

  • Rongga hidung mempunyai sepasang pembukaan luaran (lubang hidung) yang mempunyai bulu untuk menapis habuk dari udara yang disedut melalui hidung.

Struktur dan fungsi hidung manusia.

Proses mengesan bau oleh hidung:
  1. Bau dalam bentuk molekul kimia yang disedut ke dalam rongga hidung (rongga nasal) akan larut dalam mukus dan merangsang sel-sel deria.

  2. Sel-sel deria yang dirangsang akan menghasilkan impuls. Impuls (impulse) adalah isyarat maklumat yang bergerak pantas di sepanjang saraf.

  3. Impuls yang dirangsang akan dihantar ke otak. Otak akan mentafsir impuls tersebut sebagai bau.

  4. Sel-sel deria boleh mengesan bau seperti bau bunga (floral scent), bau busuk (foul odour), bau dibakar (burnt smell) dan aroma makanan (food aroma) yang diangkut melalui udara kedalam hidung.

Kepekaan (sensitivity) hidung kepada rangsangan adalah dipengaruhi oleh faktor-faktor berikut:
  • Kekuatan bau.
    Bau yang lebih kuat akan lebih mudah dikesan oleh hidung berbanding dengan bau yang lebih lemah. Jika sel-sel deria dirangsang oleh bau yang kuat, bau-bau yang lain (yang lebih lemah baunya) tidak akan dikesan pada masa yang sama.
  • Kehadiran mukus dalam hidung.
    Mukus yang banyak akan mengurangkan kepekaan hidung kerana kurang bahan-bahan kimia yang merangsang sel-sel deria. Sebaliknya, ketiadaan mukus menyebabkan rongga hidung kering dan menyebabkan bau tidak dapat dikesan dengan betul.
Semasa selsema, sel-sel deria dilitupi dengan mukus yang banyak. Ianya menghalang sel-sel deria daripada dirangsang oleh bahan kimia. Oleh itu, orang yang menghidap selsema mempunyai kecekapan hidung yang kurang.

Deria Rasa

Deria rasa (sense of taste) adalah salah satu yang dapat mengesan rangsangan yang dihasilkan oleh bahan kimia berperisa (flavoured chemicals).

Lidah (tongue) merupakan organ deria yang sensitif terhadap rangsangan kimia / bahan berperisa.

Lidah merupakan organ berotot yang terletak di dalam rongga mulut.

Kawasan rasa lidah manusia.
  • Lidah membolehkan kita untuk mengesan rasa manis (sweet), masin (salty), masam (sour) dan pahit (bitter).
  • Permukaan lidah mempunyai deria / tunas rasa (taste buds). Tunas rasa ini menyebabkan permukaan lidah kasar dan menggerutu (spotty).
  • Setiap tunas mempunyai banyak reseptor rasa yang boleh mengesan rasa sesuatu bahan.
  • Setiap tunas rasa adalah sensitif terhadap SATU jenis rasa tertentu sahaja.
  • Lidah manusia mempunyai empat kawasan / bahagian, yang mana masing-masing sensitif terhadap rangsangan rasa tertentu sahaja.
  • Sebagai contoh, bahagian depan lidah adalah lebih sensitif terhadap rasa manis dan masin, bahagian belakang lidah lebih sensitif terhadap rasa pahit,  manakala bahagian sisi lidah lebih sensitif terhadap rasa masam.

Proses mengesan rasa oleh lidah manusia:
  • Rasa makanan hanya dapat dikesan apabila makanan tersebut berada dalam bentuk cecair (liquid form).
  • Apabila makanan dimakan, air liur (saliva) dirembeskan di dalam mulut untuk melarutkan makanan.
  • Makanan yang telah dilarutkan akan merangsang tunas rasa (taste buds) untuk mencetuskan impuls.
  • Impuls tersebut akan dihantar ke otak melalui sistem saraf untuk ditafsirkan sebagai rasa.
  • Rasa lazat sesuatu makanan itu dihasilkan oleh kombinasi kesemua empat jenis rasa (tastes).

Hubungan antara deria bau (sense of smell) dan deria rasa (sense of taste):
  • Rongga hidung dan rongga mulut adalah bersambung. Jadi, deria rasa dan deria bau adalah saling berkaitan.
  • Apabila seseorang menghidap selsema, selera makannya akan berkurang kerana hidungnya tersumbat dengan lendir / mukus (mucus).
  • Mukus akan menyebabkan sel-sel deria bau kurang dirangsang oleh bau makanan. Oleh itu, selera makan seseorang penghidap selesema itu akan berkurangan.

Deria Pendengaran

Deria pendengaran (sense of hearing) adalah deria yang boleh mengesan sumber bunyi yang dihasilkan oleh objek bergetar.

Deria keseimbangan adalah deria yang bertanggungjawab untuk mengawal keseimbangan (equilibrium) apabila badan bergerak.

Telinga (ear) adalah organ pendengaran manusia.

Manusia mempunyai dua telinga yang terletak di sisi kepala.

Struktur telinga manusia:
Struktur dan fungsi telinga manusia.

  • Telinga terbahagi kepada tiga bahagian iaitu, telinga luar, telinga tengah dan telinga dalam.
  • Telinga luar dan telinga tengah dipenuhi dengan udara, manakala telinga dalam dipenuhi dengan cecair.
Fungsi bahagian-bahagian telinga adalah seperti berikut:

Bahagian
Struktur / Ciri-ciri
Fungsi
Telinga luar:
Cuping telinga
(Pinna)
Berbentuk corong dan terdiri daripada tulang rawan.
Mengumpul dan mengarahkan gelombang bunyi ke dalam telinga.
Salur telinga
(Ear canal)
Tiub sempit yang menghala ke arah gegendang telinga.
Menghantar gelombang bunyi ke gegendang telinga.
Gegendang telinga
(Eardrum)
Membran nipis yang memisahkan bahagian telinga luar daripada telinga tengah.
Bergetar dan menghantar gelombang bunyi ke osikel.
Telinga tengah:

Osikel
(Ossicles)
Terdiri daripada tiga tulang kecil:

Tukul (Hammer): Menyentuh gegendang telinga.

Andas (Anvil): Menyambungkan tulang tukul kepada tulang rakap.

Rakap (Stirrup): Melekat pada tingkap bujur.

Mempertingkatkan getaran gelombang bunyi sebanyak 22 kali sebelum menghantar ke tingkap bujur.
Tiub Eustachia
(Eustachian tube)
Tiub sempit yang menyambungkan bahagian telinga tengah ke tekak.
Mengimbangi tekanan udara di kedua-dua belah gegendang telinga.
Tingkap bujur
(Oval window)
Membran nipis yang berbentuk bujur antara telinga tengah dan telinga dalam.
Menghantar getaran bunyi dari bahagian telinga tengah ke telinga dalam.
Telinga dalam:

Koklea
(Cochlea)
Tiub bergelung yang penuh dengan cecair. Dinding dalamnya mempunyai hujung saraf yang sensitif terhadap getaran gelombang bunyi.
Mengubah getaran bunyi kepada impuls.
Salur separuh bulat
(Semicircular canals)
Tiga saluran yang terletak pada sudut kanan di antara satu sama lain. Mempunyai kantung kecil yang dipenuhi dengan cecair dan hujung saraf yang sensitif terhadap keseimbangan fizikal badan.
Mengimbangi kedudukan badan.
Saraf auditori
(Auditory nerves)
Sekumpulan saraf yang menyambungkan sel-sel deria ke otak.
Menghantar impuls dari koklea ke otak untuk ditafsirkan sebagai bunyi.

Tiub Eustachia dan salur separa bulat adalah bahagian telinga yang tidak terlibat dalam pendengaran.

Tiub Eustachia mengimbangi tekanan pada kedua-dua belah gegendang telinga.

Salur separuh bulat mengawal keseimbangan badan (body equilibrium).
  • Salur separuh bulat terdiri daripada tiga tiub yang diisi dengan sejenis cecair yang dipanggil 'endolymph'.
  • Pergerakan kepala akan mempengaruhi keadaan endolymph.
  • Pergerakan endolymph akan merangsang sel-sel deria untuk mengeluarkan impuls.
  • Impuls tersebut akan dihantar ke otak untuk mengesan kedudukan dan arah pergerakan kepala.

Mekanisme pendengaran telinga
  1. Bunyi dihantar dari satu kawasan ke kawasan lain dalam bentuk gelombang (waves).
  2. Cuping telinga mengumpul gelombang bunyi dan mengarahkannya terus kepada salur telinga.
  3. Salur telinga mengarahkan gelombang bunyi tersebut ke gegendang telinga.
  4. Telinga bergetar apabila ia menerima gelombang bunyi.
  5. Getaran gelombang bunyi digandakan/dipergiatkan/dipertingkatkan (intensified) sebanyak 22 kali oleh osikel.
  6. Getaran yang dipertingkatkan itu kemudiannya dihantar ke koklea melalui tingkap bujur.
  7. Getaran tingkap bujur menyebabkan endolymph dalam koklea untuk bergetar dan merangsang sel-sel saraf di dalam koklea.
  8. Sel-sel saraf di dalam koklea mengubah getaran cecair kepada impuls.
  9. Impuls dihantar dari koklea ke otak melalui saraf auditori untuk ditafsirkan sebagai bunyi.

Deria Penglihatan

Struktur dan fungsi mata manusia.

Deria penglihatan adalah deria yang boleh mengesan rangsangan cahaya (light stimulus).

Mata (eye) adalah organ penglihatan yang penting bagi manusia.

Manusia mempunyai dua mata yang terletak dalam soket tengkorak (skull).

Mata manusia berbentuk sfera dan sedikit menonjol.

Kedudukan mata dalam soket tengkorak.


Struktur mata manusia.

Mata manusia terdiri daripada tiga lapisan tisu iaitu sklera (lapisan paling luar), koroid (lapisan tengah) dan retina (lapisan paling dalam).

Di bahagian hadapan, mata dilindungi oleh kelopak mata yang boleh tertutup dengan sendirinya.

Mata juga dilincirkan oleh air mata yang dihasilkan oleh kelenjar air mata (tear gland).

Keratan rentas mata manusia.


Pandangan hadapan mata.


Fungsi setiap bahagian mata.

Bahagian
Struktur/Ciri-ciri
Fungsi
Sklera (sclera)
Lapisan putih yang kuat.
  • Memegang bentuk mata.

  • Melindungi mata.
Kornea (cornea)
Membran lut cahaya (translucent) sklera, pada bahagian depan mata.
  • Membenarkan cahaya masuk ke dalam mata.

  • Memfokus cahaya pada retina.
Koroid (choroid)
Lapisan gelap yang mempunyai banyak kapilari darah
  • Membekal oksigen dan makanan kepada mata.

  • Menyerap dan mengelakkan pantulan cahaya di dalam mata.
Konjunktiva (conjunctiva)
Lapisan epitelium pada depan mata.
Melindungi kornea.
Iris
Lapisan berbentuk cakera (disc-shaped) pada depan mata.
  • Menentukan warna mata.

  • Mengawal saiz pupil dan jumlah cahaya yang memasuki mata.
Anak mata (pupil)
Bukaan kecil pada depan mata.
Membenarkan cahaya memasuki mata.
Kanta mata (lens)
Kanta cembung yang lut sinar dan elastik.
Membias dan menfokus cahaya pada retina.
Otot silia (ciliary muscle)
Otot yang membentang dari koroid.
Mengubah ketebalan kanta apabila jarak fokus kanta berubah.
Ligamen gantung (supportive ligament)
Satu struktur yang terbentuk daripada gentian kolagen.
Menyokong dan memegang kanta pada tempatnya.
Gelemaca (vitreous humour)
Bahan seperti jeli yang mengisi ruang di dalam biji mata.
  • Mengekalkan bentuk mata.

  • Menyerakkan dan memfokus imej pada retina.

  • Bertindak sebagai penyerap getaran pada mata.
Gelemair (aqueous humour)
Cecair tidak berwarna yang mengisi ruang di bahagian hadapan kanta mata.
Membias dan menfokus cahaya yang memasuki mata.
Retina







(a)   Bintik kuning
(yellow spot)







(b)   Bintik buta
(blind spot)
Lapisan sel yang peka kepada cahaya.






Titik bertentangan dengan pupil dan kaya dengan reseptor peka cahaya.





Titik melalui saraf optik, yang keluar dari retina, dan tidak mempunyai sel yang peka kepada cahaya.
  • Mengesan rangsangan cahaya dan menukarkannya kepada impuls.


  • Kawasan mata yang paling peka terhadap cahaya.
  • Imej objek yang dilihat difokus disini.


  • Kawasan mata yang tidak peka terhadap cahaya.
  • Imej objek yang terbentuk di sini tidak dapat dikesan.
Saraf optik (optic nerve)
Sekumpulan saraf yang menghubungkan retina ke otak.
Menghantar impuls dari retina ke otak untuk ditafsirkan.

Mekanisme Penglihatan

Pembentukan imej pada retina.

Kanta mata (lens) dalam mata manusia adalah kanta cembung yang lutsinar (transparent convex lens).

Cahaya yang datang daripada objek akan melalui kanta seterusnya dibengkokkan (bent) dan difokuskan kepada retina.

Imej yang difokuskan pada retina dikawal oleh otot silia (ciliary muscles).

Otot silia (relaxation and contraction of ciliary muscles) bertindak untuk mengawal ketebalan kanta mata (thickness of the eye lens).

Ketebalan kanta akan berubah untuk membolehkan mata untuk melihat objek dekat dan jauh. 

Keupayaan mata untuk memfokus kepada objek pada jarak yang berbeza dikenali sebagai akomodasi (accommodation). Tindakan ini dilakukan oleh otot silia yang mengubah ketebalan kanta mata dan dengan itu mengubah jarak fokusnya. 

Seseorang yang berpenglihatan normal dapat memfokuskan objek dari jarak 25cm hingga infiniti. Jarak 25cm dikenali sebagai jarak minimum bagi penglihatan jelas.

Akomodasi ->
Melihat objek yang dekat
Melihat objek yang jauh
Otot silia (ciliary muscle)

Mengecut (contract)

Dalam keadaan rehat/mengendur (relax)
Keadaan ligamen gantung (supportive ligament)

Dalam keadaan rehat/mengendur (relax)

Mengecut (contract)
Ketebalan kanta mata

Menebal (become thick)

Menipis (become thin)


Illustrasi



Mekanisme Penglihatan

Sesuatu objek membalikkan (reflects) cahaya dalam semua arah.

Hanya cahaya dalam kawasan pandangan tertentu sahaja akan memasuki mata.

Cahaya dibengkokkan pada kornea (cornea), gelemair (aqueous humour), kanta mata (lens) dan gelemaca (vitreous humour).

Suatu imej terbalik (inverted image) akan terfokus kepada retina dan seterusnya mencetuskan impuls saraf.

Pembentukan imej pada retina.

Impuls saraf dihantar ke otak melalui saraf optik untuk ditafsirkan. Imej ditafsirkan sebagai tegak.

Pembentukan imej pada retina adalah sama seperti pembentukan imej oleh kanta cembung (convex lens), yang menghasilkan imej terbalik dan nyata.

Read more...

ANDA PELAWAT YANG KE: